1) 在Bahagian B里,将会有5题Karangan的题目让考生选择。(新Format)
2) 考生们需要知道,这个Bahagian占了Kertas 1里的60%。
【备注:这个Bahagian的比例是最重的。 60/100 】
3) 所以说,你所写的Karangan,将会影响你初中统考里Bahasa Malaysia的Gred。
简单说一句:拿A或拿B都要看Karangan的脸色。
4) 在2008年之前,考生需要回答2题Karangan,但字数不需要那么长。
第1题到第5题 :各种Karangan类型
第6题到第7题 :书信(Surat Kiriman Rasmi + Surat Kiriman Tidak Rasmi )
第6题到第7题 :书信(Surat Kiriman Rasmi + Surat Kiriman Tidak Rasmi )
【备注:考生需要从第1题到第5题,选一题来作答。
考生需要从第6题到第7题,选一题来作答。 】
5) 从2009年起,考生只需回答1题Karangan。
第1题到第4题 :各种Karangan类型
第5题 :书信(Surat Kiriman Rasmi + Surat Kiriman Tidak Rasmi )写信人,收信人的地址全部有给,不用想到头脑爆。(记得一定要用董总所提供的)
6) 以下是我print给我学生的Karangan历年考试题目分析:
【备注 1:2000年到2008年是旧Format , 2009年到2012年是新Format.】
【备注 2:旧Format(第1到5题---选一题来写,第6到7题(书信)---选一题来写。】
【备注3 :新Format(第1到5题---选一题来写)】
第1题到第4题 :各种Karangan类型
第5题 :书信(Surat Kiriman Rasmi + Surat Kiriman Tidak Rasmi )写信人,收信人的地址全部有给,不用想到头脑爆。(记得一定要用董总所提供的)
6) 以下是我print给我学生的Karangan历年考试题目分析:
【备注 1:2000年到2008年是旧Format , 2009年到2012年是新Format.】
【备注 2:旧Format(第1到5题---选一题来写,第6到7题(书信)---选一题来写。】
【备注3 :新Format(第1到5题---选一题来写)】
Tahun | soalan pertama | kedua | ketiga | keempat | kelima |
---|---|---|---|---|---|
2000 | Gambaran-Suasana dalam pertandingan memancing | Perbincangan-Internet-Kebaikan dan keburukan | Syarahan-"Berjimat cermat amalan mulia" | Perbualan/Dialog-Perbualan dengan guru penasihat-Persatuan Alam Sekitar | Cereka-Mengakhiri cerita dengan perenggan penutup |
2001 | Perbincangan-Masalah disiplin di kalangan pelajar | Fakta-Sebab-sebab semangat kejiranan kurang diamalkan oleh masyarakat sekarang | Syarahan-"Kitaran Semula dapat memelihara alam semula jadi" | Temu ramah-Menemu ramah pengetua mengenai kejadian membakar sekolah yang membabitkan pelajar | Cereka-Meneruskan perkembangan cerita |
2002 | Autobiografi-Ahli sains yang terkenal | Fakta-Kesan negatif remaja mewarnakan rambut dan berpakaian menjolok mata | Ceramah-"Cara-cara mencegah jenayah" | Wawancara-Mewawancara seorang pelajar yang dianugerahi Pelajar Contoh | Laporan-Menziarahi balai raya mangsa kebakaran |
2003 | Perbincangan-Perkembangan pembangunan negara lebih penting daripada khazanah alam semula jadi | Cereka-Mengakhiri cerita dengan ungkapan diberikan | Dialog-Pengaruh filem berunsur seks dan beradegan ganas terhadap remaja | Syarahan-"Cintailah Keluarga Kita" | Gambaran-Suasana di Medan Selera |
2004 | Peribahasa-"Otak yang cerdas ada pada badan yang baik" | Perbincangan-Kanak-kanak & Penggunaan komputer | Cereka-Meragut beg tangan di pasar | Dialog-Perbincangan dengan guru penasihat | Perbahasan-Pencadang-Keruntuhan moral & VCD |
2005 | Gambaran-Sekolah idaman | Pendapat-Penggunaan telefon bimbit | Ucapan-Ilmu lebih penting berbanding dengan wang | Laporan-Lawatan ke tempat bersejarah | Cereka-Melengkapkan cerita |
2006 | Gambaran-Tersesat dalam hutan ketika mendaki gunung | Perbualan/Dialog-"Bagaimana menggunakan masa lapang secara berfaedah" | Pendapat-Usaha-usaha yang perlu dilakukan bagi mengelakkan keracunan makanan | Ucapan-Menyampaikan ucapan pada hari perpisahan guru | Cereka-Mengakhiri cerita dengan perenggan yang diberikan |
2007 | Perbincangan-Cetak rompak | Huraian-Kesesakan lalu lintas | Gambaran-Lapangan terbang | Perbahasan-Internet | Wawancara-Pelajar kurang upaya & Peraduan Melukis |
2008 | Peribahasa-"Bersatu teguh,bercerai roboh" | Pendapat-Permainan video | Autobiografi-Mesin kitar semula | Laporan-Lawatan ke pusat jagaan orang tua | Syarahan-Merokok |
2009 | Pendapat-Remaja harus bertanggungjawab terhadap masa depan sendiri | Perbincangan-Kemalangan jalan raya | Syarahan-"Budaya membaca" | Gambaran-Perhentian Bas | Surat Rasmi-Lawatan sambil belajar |
2010 | Gambaran --- Suasana di Majlis perkahwinan sahabat ibu | Perbincangan --- Adakah tuisyen dapat membantu seseorang pelajar menuju ke arah kecemerlangan? | Pengalaman --- Ceritakan pengalaman menyertai ekspedisi berbasikal yang dianjurkan oleh sekolah (pada cuti sekolah yang lepas) | Perbualan/Dialog-Perbualan dengan rakan karib(Selina) yang akan bertukar ke sekolah lain.--Diajak bertukar sekolah---tidak bersetuju | Surat Rasmi --- Mengemukakan Aduan tentang masalah banjir kilat di kawasan tempat tinggal(selaku pengerusi Persatuan Penduduk) |
2011 | Perbincangan --- Punca-punca timbulnya tekanan perasaan dalam kalangan pelajar | Pengalaman --- Cuti Persekolahan di destinasi pelancongan yang terkenal di negara kita | Gambaran --- Suasana dan perasaan menghadiri "rumah terbuka" | Laporan --- Laporan bagi Kejohanan Olahraga yang dianjurkan di sekolah (sebagai setiausaha Kelab Olahraga ) | Surat Rasmi --- Aduan mengenai masalah sampah sarap di tempat tinggal (sebagai wakil penduduk) |
2012 | Perbincangan --- masalah sosial dalam kalangan remaja sebenarnya berpunca daripada sikap remaja itu sendiri. | Peribahasa --- kalau hendak meluntur buluh, biarlah daripada rebungnya | Pengalaman --- ceritakan suka duka yang anda alami semasa perkelahan itu | Dialog --- tulis dialog anda bertiga tentang persiapan yang perlu dilakukan untuk tujuan JUALAN AMAL ( pada hari ulang tahun sekolah ) | Surat Tidak Rasmi --- rakan ingin melarikan diri dari rumahnya, tulis surat kepada rakan untuk menasihatinya supaya berubah fikiran. |
7) 2000年到2008年的第6题及第7题:
Tahun | keenam | ketujuh |
---|---|---|
2000 | Surat Tidak Rasmi-Memberitahu sahabat tentang kes kemalangan jalan raya | Surat Rasmi-Kepada Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seremban-Membuat aduan tentang masalah sampah sarap |
2001 | Surat Tidak Rasmi-Menasihati sahabat pena-supaya tidak berhenti sekolah untuk meringankan beban ibu | Surat Rasmi-Kepada tokoh sejarah-Meminta persetujuan untuk ditemu bual |
2002 | Surat Rasmi-Kepada Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kajang-Meminta tindakan membersihkan taman permainan | Surat Tidak Rasmi-Kepada rakan-Menceritakan perasaan semasa mengajar di sekolah rendah |
2003 | Surat Rasmi-Kepada pengetua-Meminta kebenaran untuk menggunakan kawasan sekolah bagi tujuan perkhemahan | Surat Tidak Rasmi-Kepada sahabat-Permainan tradisional |
2004 | Surat Rasmi-Kepada Pegawai Daerah-Membaiki jalan raya | Surat Tidak Rasmi-Mengajak sahabat bercuti di kampung nelayan |
2005 | Surat Tidak Rasmi-Mengucapkan tahniah kepada sahabat pena-Memenangi Anugerah Pelajar Terbaik | Surat Rasmi-Lawatan sambil belajar-Kilang elektronik |
2006 | Surat Tidak Rasmi-Kepada adik-Memintanya supaya pandai-pandai menjaga diri | Surat Rasmi-Kepada Majlis Perbandaran Batu Pahat-Membuat aduan supaya mengambil tindakan mengatasi masalah burung merpati yang mengganggu ketenteraman dan kesihatan penduduk |
2007 | Surat Tidak Rasmi-Memaklumkan kepada adik | Surat Rasmi-Menerangkan sebab ketidakhadiran-Persatuan Pengguna |
2008 | Surat Rasmi-Mempelawa sekolah lain menyertai pertandingan | Surat Tidak Rasmi-Penyampaian takziah kepada sahabat karib |
我是 10 年前的初中统考生~ 明天轮到我妹考了~
ReplyDelete她的马来文一向都比较弱,还想要怎么帮她,你的部落格也太有用了!!感激!
谢谢您的欣赏,只是简单分析,能帮到你的妹妹就好。。。。
Delete要怎样帮她,这个主要还是看你妹妹愿不愿意花一些时间来做latihan,多阅读,看surat khabar , majalah 。。。。。
latihan 在 各大书局都可以买到,看她哪一项较弱,可以专攻那一项。
或者要攻全面性的,也有这一类的参考书。
Contoh karangan的也有。。。。
老师,市场上的书本多专注在国中的pbs,适合独中生的似乎比较少。您认为有什么方法/地方能够找到比较集中能帮到独中生的书?
ReplyDelete你是指作文的参考书吗?
Delete其实都一样的。作文没有区分国中或独中的。
至于Tatabahasa,也是一样。你会做国中的Tatabahasa,那么你也一定会做独中统考题内的Tatabahasa。
把那些习题当作是练习题吧,绝对有帮助的。
还有疑问的话,直接到FB找我,可能会比较快。
(不好意思,那么迟回答您的问题。)
我想请问独中初一马来文议论文的格式是什么?字数是40到50个字。
Delete