今天要给大家看一看,能够让大家觉得 “怎么可能那么巧?”的 KEFAHAMAN。
怎么可能跟董总出的2013年的统考题一样呢?
但是,首先必须澄清一下,我不是董总里委派的出题老师,只不过是按常理出题,像平常一样地出题而已。
只不过是刚好,出的题目跟董总出的“非常地相似”而已。
(可以讲65%相似)。
接下来,我们先看看:
1)我出的Ujian Bulanan 4的KEFAHAMAN题目及段落 :
a ) dipetik daripada buku teks Bahasa Malaysia Junior Tiga Jilid Kedua : Unit 14
b ) Soalan 2 : Kaum apakah yang dilarang menyembelih haiwan ketika mengandung? (2%)
c ) Soalan 3 : Mengapakah si isteri pengumpul madu dilarang menyapu lantai? (2%)
d ) Soalan 5 : Terangkan secara ringkas dua pantang larang yang anda ketahui? (3%)
(备注:这一份考卷是我学生放在个人BM file里的存底,她能够答对很多题。主要是因为她上课认真及个人对学习马来文的态度。)
2)董总出的2013年的KEFAHAMAN( Petikan 1 ) 题目及段落:
要注意的地方:
a ) dipetik daripada buku teks Bahasa Malaysia Junior Tiga Jilid Kedua : Unit 14 ( 怎么可能那么巧?竟然是同一篇的课文,而且段落也一模一样。)
( 虽然,我出的是多了一段 ,但其他三段 都是一模一样。)
b ) Soalan 2 : Mengapakah kaum Bajau melarang wanita yang mengandung menyembelih haiwan? (2%) ( 我问的题目同样是关于kaum Melanau, mengandung , menyembelih haiwan 。大致上这一题可以讲是80%一样。 ) c ) Soalan 3 : Mengapakah penangkap ikan suku kaum Melanau pantang menggosok badan ketika mandi? (2%) ( 同样是问 MENGAPAKAH )
d ) Soalan 4: Nyatakan satu pantang larang yang terdapat dalam masyarakat anda. Adakah anda mematuhi pantang larang tersebut? Huraikan satu penjelasan mengapa anda bertindak sedemikian. (4%) ( 我问的题目也要求学生写出例子及原因,
跟董总出的nyatakan satu pantang larang及 huraikan satu penjelasan,
可以说是 95%相似。)
至于每一题的分数分配呢?
也大致上跟董总的分数一模一样。对吧?
所以,当我在2013年10月18日看到 董总的 题目 时 , 我笑了。怎么可能那么巧呢?
但是,无论如何,大家都要熟悉及明白课文还是最重要的啦。当然,也要明白题目在问什么及如何去寻找答案。
( 想要知道如何去寻找答案吗?)
最后还是要讲一句,只要考生们用功努力,
一定能够考取佳绩。
No comments:
Post a Comment